marp$ - Klounid ft. Suur Papa


Poole aasta eest “Tibulinnuga” laiema tuntuse saavutanud marp$ jätkab uuekooli räpi kõige üksluisemate omaduste eestindamist. “Klounidel” kriipsutatakse teiste klišeede seas maha sain-kuulsaks-ja-mu-sõbrad-pöörasid-mulle-selja narratiiv, suurema artisti väheütlev feature ja lihtsakoeline piano-beat, mille üks takt terve laulu välteks loop’ima on visatud.


Mehe kohta, kes on vabalt suuteline naljakate line’ide peale tulema (vt. “head&shoulders, sest ma’i salli teid kõõme”) jääb kripeldama laiskus, millega marp$ laulukirjutamisprotsessile läheneb. Väljendid nagu “beebiemme” pole iseäranis halvad, aga sarnaste välismaiste käibefraaside üleküllus jätab mulje, justkui oleks mõni Lil Mosey lugu Google Translate’i trükitud. Isegi refräänis vajas marp$ riimiskeemi täitmiseks inglise keele abi.* Riimide lõpetamisega on marp$il probleeme mujalgi: kui juba refräänis kurta, et vanad sõbrad su kohta sousti on hakanud ajama, on veider seejärel ümber pöörata ja esimeses värsis väita, et kõik hoopis TAHAVAD su sousti. Kumb see soust siis on - negatiivne või positiivne väljend?!


Väljendite teemal veel - kahtlemata on paljudele suurim turn-off selles laulus seotud “paks libu minu türa peal on kommis” line’iga. Möönan, et kujutelm teismelistest seda rida kaasa laulmas on jälk, kuid siinkohal astun pigem marp$i kaitseks välja. Hip-hop ongi rõve, nilbe, aus ja kole. Kui juba midagi lombitagusest räpist maarjamaale tuua, siis miks mitte selle räige ja ehe lüürika, mis Cool D ajast saati siinmail pigem vaka all on püsinud. Kui tegu pole stiilivalikuga (à la Reket), on ropp kõnepruuk igati aktsepteeritav hip-hopi osa, mille vägisi välja filtreerimine ebaloomulik oleks.**


Eesti Soundcloudi generatsiooni ühe varaseima tähena on marp$il olnud piisavalt aega, et oma saundi arendada. Tibulinnustki on 6 kuud möödas. Kui teha midagi nii suurelt, et isegi Suur Papa tuleb SINU väljakule palli mängima, võiks 6 kuud olla piisav aeg, et keskenduda ning millegi tõsiselt loovaga lagedale tulla. Marp$, seevastu, naaseb aga ilmetumalt kui kunagi varem. Samaga vastasid Suur Papa (kes pingutamatagi laulule värskust lisas) ja üldiselt väga kõva produga tuntud okeiokeist pärit gevin niglas, tulemuseks aasta üks tüütumaid singleid. Mõni üksik värvikas väljend ja mix&masteri olemasolu, tänases räpikliimas üldse mitte iseenesestmõistetav nähtus, päästavad loo päris jubedast skoorist. Marp$i tugevaimaks küljeks on jätkuvalt ta muusikavideod.



4/10




*Jah, Eesti räpp vajab mingil määral inglise keelt, et toimida. On hulganisti väljendeid, mis on emakeeles kohmakad või suisa ei eksisteeri, mistõttu on nende ingliskeelsete vastete kasutamine mõistetav. Küll aga ei võida nende ülekasutus kellelegi cool-point’e. See on lihtsama vastupanu tee.


**Need tärnid siin on kõigile, kes pidasid nende ridade õigustamist valeks - teinekord hoia kõrv paremini peal sellele Drake’i laulul, mida kaasa ümised, sellel Asap Rocky lool, mida kuulad. Eminemi plaat viska üldse autost välja. Eriti misogüünne ja narkolembene on Soundcloudi põlvkond. Ja kas sa üldse mõnel 5miinuse laivil oled käinud?!


©2019 by vabaflow. vabaflow@gmail.com